Agroturystyka – warto się organizować

ROT

Nie wszyscy, którzy planują założenie gospodarstwa agroturystycznego biorą pod uwagę w swojej strategii tak istotne czynniki promocyjne jak przynależność do organizacji pozarządowych (zwłaszcza związanych z turystyką wiejską), uczestnictwo w imprezach (przede wszystkim regionalnych festynach) oraz staranie się o wypromowanie swoich produktów turystycznych poprzez między innymi wpisanie się do sieci kulinarnych.

 

Organizacje

Tu można brać pod uwagę zarówno pozarządowe organizacje lokalne, jak i regionalne oraz ogólnopolskie. Chociaż lokalne nie oznacza mniejszej siły przebicia. Przeciwnie, te pierwszy bywają czasem bardziej skuteczne od ogólnopolskich. Mimo to nawet przed założeniem gospodarstwa warto jest pomyśleć o przynależności do Polskiej Federacji Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne”.

Tym bardziej że na portalu tego stowarzyszenia znajduje się baza informująca o gospodarstwach agroturystycznych i bazie noclegowej.

 

Skuteczne w promowaniu bywają tak zwane ROT-y czyli regionalne organizacje turystyczne. Przykłady mamy we wszystkich województwach, choćby w warmińsko-mazurskim, podlaskim i mazowieckiem, choć poziom ich aktywności jest różny. Natomiast na ogół ich stabilność finansową zapewniają urzędy marszałkowskie. ROT-y wspomagają uczestnictwo w targach turystycznych i imprezach, koordynują funkcjonowanie IT. Gospodarstwo agroturystyczne może zostać członkiem ROT.

Coraz częściej jesteśmy świadkami powstawania lokalnych stowarzyszeń turystycznych i część z nich działa bardzo prężnie, promując nie tylko podstawową działalność agroturystyczną ale również lokalną kulturę i produkty kulinarne.

W kontekście lokalnej turystyki i agroturystyki wyjątkowym paradoksem jest to, że niekoniecznie wszędzie (a może nawet nieczęsto) sprawdzają się tak zwane LOT-y, czy lokalne organizacje turystyczne. Była to inicjatywa ROT-ów, jednak bywa, że są to środowiska skłócone i mało aktywne.

Warto dodać, że lokalne organizacje pozarządowe mają większą możliwość pozyskiwania środków zewnętrznych niż gospodarze indywidualni.

Sieci produktowe

Dobrym sposobem promocji gospodarstwa agroturystycznego jest możliwość pochwalenia się certyfikatem na przykład związanym z własnym produktem kulinarnym. Bywają certyfikaty podkreślający ekologiczne źródło produktu.

Do bardziej prestiżowych należy Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego. Członkiem sieci może zostać ten gospodarz (a właściwie jego produkt), który zaproponuje oryginalny produkt wykonany od początku do końca z produktów naturalnych. Członkowie mogą używać charakterystycznego logo – kucharskiego czepka na niebieskim tle.

Zapraszamy do gospodarstwa agroturystycznego Konstantów (mazowieckie).

Fot.: Zygfryd Słapik