Jak skutecznie uzupełnić poziom żelaza w organizmie?

Żelazo w diecie

Odpowiednio zbilansowany poziom żelaza jest bardzo istotny dla organizmu. Minerał ten odpowiada, m.in. za magazynowanie i transportowanie tlenu. Jego niedobór może prowadzić do uczucia ciągłego zmęczenia, obniżenia koncentracji czy częstych bóli w okolicach klatki piersiowej.

Objawy te nie powinny być przez nikogo bagatelizowane, gdyż mogą doprowadzić do anemii, która często jest również symptomem innych, bardzo poważnych chorób.

Dieta ma najważniejsze znaczenie

Żelazo znajduje się praktycznie we wszystkich artykułach spożywczych. Problem polega na tym, że organizm jest w stanie przyswoić jedynie około 10% znajdującego się w nich minerału. Co jednak ważne dostarczenie w tym samym czasie, co żelaza, witaminy C zwiększa jego wchłanialność nawet trzykrotnie. Dlatego najlepiej jest do każdego posiłku dołączyć produkty, które ją zawierają. Do tej grupy zaliczyć można, m.in.: truskawki, owoce cytrusowe, pomidory czy paprykę.

Zdecydowanie lepiej wchłania się żelazo pochodzenia zwierzęcego aniżeli roślinnego. Największe jego ilości znaleźć można w wątrobie wieprzowej i mięsie. Bogate w ten minerał są również nasiona roślin strączkowych, brokuły, krewetki czy płatki śniadaniowe. Warto więc nie zapominać o nich w codziennej diecie i włączać je jak najczęściej się da. Żelazo z warzyw wchłania się gorzej, jednak nie mają one dużo kalorii, więc mogą być spożywane z dużą częstotliwością.

Dobrze jest również ograniczyć jedzenie i picie pewnych produktów, które nie do końca służą przyswajalności żelaza. Zaliczają się do nich przede wszystkim duże ilości nabiału oraz napoje typu cola. Dodatkowo należy pamiętać, że spożywanie herbaty lub kawy w trakcie posiłku znacznie upośledza wchłanianie żelaza, dlatego ich picie zalecane jest głównie między posiłkami.

Suplementy zawierające żelazo

Zdarza się czasami, że nawet najrozsądniejsza dieta to za mało. Pomimo, że dostępność suplementów zawierających żelazo jest bardzo duża, zanim się po nie sięgnie, dobrze jest poradzić się lekarza. W celu podniesienia poziomu żelaza w organizmie należy na początek spróbować wprowadzić do diety więcej wątróbki, a wszelkie możliwe potrawy doprawiać natką pietruszki i koperkiem.

To zazwyczaj wystarcza i nie trzeba posiłkować się innymi źródłami żelaza. W sytuacji, gdy jednak niedokrwistość zostanie potwierdzona, przyjmowanie suplementów może jedynie zaszkodzić. Potrafią one bowiem skutecznie zamaskować przyczynę choroby, którą mogą być, np. wrzody żołądka. Ponadto istnieje możliwość przedawkowania żelaza, ale jedynie tego zawartego w suplementach. Z tym dostarczanym w naturalny sposób organizm radzi sobie dobrze i przyswaja go odpowiednio do potrzeb.


Zostaw komentarz

*